Navigator
Urâtul în premieră
2009-04-23

 

 

Stagiunea 2008-2009 – Teatrul Studio
Atelierul de Creaţie

Marius von Mayenburg: URÂTUL
– comedie neagră –

Distribuţia: Gáspárik Attila, Harsányi Zsolt, Sebestyén Aba, Tompa Klára

Regia: Anca Bradu
Mişcarea scenică: Mălina Andrei
Costume, scenografie: Dobre-Kóthay Judit - în colaborare cu studenţii secţiei de scenografie
Dramaturg: Balási András
Efecte speciale, măşti: Valeria Pintea
Film: Sebesi Sándor
Asistent: Sántha Júlia
Spectacolul se recomandă spectatorilor peste 14 ani.
Spectacolul se joacă în limba maghiară cu subtitrare în limba română.

Autorul
Marius von Mayenburg s-a născut la München în anul 1972. A studiat scrierea dramatică la Hochschule der Künste (Academia de Arte) din Berlin avându-i profesori pe Yaak Karsunke şi Tankred Dorst. În anul 1997 a câştigat premiul „Kleist-Foerderpreis pentru tineri dramaturgi” şi premiul „Frankfurter Autorenstiftung” cu piesa de teatru Feuergesicht (Chip de foc), spectacol montat pe mai multe scene europene. Premiera spectacolului cu piesa Paraziţii a avut loc la Deutsches Schauspielhaus din Hamburg în colaborare cu Schaubühne Theater din Berlin, în regia lui Thomas Ostermeier. Din anul 1999 Mayenburg lucrează ca scriitor dramatic  şi dramaturg Schaubühne Theater am Lehniner Platz din Berlin.
Cred că nu temele abordate se schimbă ci mai degrabă perspectiva din care le privim – cel puţin eu asta sper. Teatrul doar atunci mă captează când şi actorii îmi transmit  asemenea emoţii, cum eu însumi n-aş putea trăi, deci, dacă îmi procură asemenea experienţe, pe care eu încerc să le ocolesc, indiferent despre ce ar fi vorba, despre incest, locuri de campare sau, operaţii estetice.
Marius von Mayenburg (fragment din interviul realizat de  Christine Wahl, 2007)

Urâtul
Chipul inventatorului Lette, este atât într-atât de urât încât nici măcar soţia sa Fanny nu-l poate privi în ochi. Urâţenia sa pe care de fapt nici nu o conştientizează nu-l preocupă în mod deosebit. Până într-o zi când şeful său Scheffler, îi aduce la cunoştinţă că geniala sa invenţie, plugul de mare putere CK2, va fi prezentată la următorul congres de drăguţul său asistent, dl.Karlmann. Lette este şocat de această decizie şi după o confruntare faţă în faţă cu soţia sa, aceasta recunoaşte că faţa soţului său „e catastrofală şi că nu ar putea vinde nimic”, apoi, după alte discuţii reiese că ar fi mai degrabă o problemă de „acustică”. Lette decide să-şi facă o operaţie estetică... „Comedia neagră” a lui Marius von Mayenburg continuă cu răsturnări furtunoase de situaţie, iar dialogurile, ironizând pe toţi şi toate, se construiesc ca adevărate partituri scenice.

Regizorul
Am lucrat timp de trei ani cu trupa Miklós Tompa a Teatrului Naţional din Târgu-Mureş, cu care am obţinut rezultate foarte frumoase: spectacolul cu piesa Deşteptarea primăverii a câştigat premiul UNITER pentru cea mai bună regie, cu spectacolul Electra de Giraudox am câştigat un premiu la Festivalul Teatrelor Maghiare de peste Hotare de la Kisvárda, spectacolul cu piesa Tragedia omului a lui Madách a fost invitat de către Millenáris Központ şi prezentat la Budapesta. Apoi am lucrat în Ungaria la Teatrul Petőfi Sándor din Veszprém unde am montat trei spectacole: un Strindberg, un Goldoni şi, pe baza unui proiect internaţional, o adaptare după Hamlet cu actori francezi, români şi maghiari. Cu acest ultim spectacol am participat la Festivalul Teatrelor de la Avignon. Dar am lucrat şi cu Teatrul Maghiar din Cluj Napoca şi cu Teatrul  din Novi-Sad. Aici am montat spectacolul cu piesa lui Matei Vişniec,  Istoria comunismului povestită pentru înţelesul bolnavilor mintal, a lui Matei Vişniec,  care a primit premiul pentru cel mai bun spectacol din Voivodina, care acolo e un premiu foarte important. Iată cum s-au distins spectacolele realizate de mine în limba maghiară.
Anca Bradu (fragment din interviul realizat de István Pap, 2009)

Atelierul Academic
În ultimii ani scena Teatrului Studio s-a deschis şi pentru profesorii universităţii. Atelierul Academic produce anual (dă ocazia anual) câte o premieră realizată de profesorii universităţii. Până acum, în cadrul Atelierului Academic au fost prezentate, la secţia maghiară, următoarele spectacole: Noaptea arabă de Ronald Schimmelpfennig, în regia lui Máté Szabó, Undeva în Seciuan, în regia Olgăi Barabás, Agnes, mireasa lui Dumnezeu, de John Pielmeier, în regia lui Marius Oltean şi spectacolul Dumnezeu ştie, realizat după nuvela lui Joseph Heller, de doctoranda Rozália Máthé. Scopul Atelierului Academic este acela de a da oportunitatea profesorilor de la universitate precum şi altor creatori de teatru târgumureşeni, să experimenteze noi modalităţi de exprimare artistică.

Lette
Actorul interpret al personajului principal, Attila Gáspárik şi-a luat licenţa în actorie la Universitatea de Artă Teatrală din Târgu-Mureş, în anul 1988. Din anul 2000 este component al trupei Teatrului Naţional din Târgu-Mureş. Tot din anul 2000 a devenit membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului, iar din 2002 până în 2008 a activat ca vicepreşedinte al acestei instituţii. În anul 2008 a fost ales rector al Universităţii de Artă Teatrală din Târgu-Mureş. Această producţie marchează revenirea pe scenă a actorului Attila Gáspárik, după o pauză de opt ani.



Data premierei: 25. aprilie 2009., sâmbătă, ora 7 seara.
Cu sprijinul Fundaţiei SZÜLŐFÖLD, Fundaţiei EUROTRANS, BIOEEL, CONIMUR, LASPROM, IKOS CONF SA, DIEGO.



Calendar

Azi este ziua lor!
Pertea Alina Maria
Absolvent: Facultatea de Teatru
Specializarea: Actorie
Sectia Romana
Data nasterii: 1984-09-23
© copyright UAT 2017
created by Smartsoft