Navigator
Festivalul Studio - a doua zi
2008-12-11


 

Miercuri, 10 decembrie,  a doua zi a Festivalului Studio a început la ora 10.30 cu prezentarea Universităţii din Kaposvár, Ungaria. În cadrul prezentării d-nul prof.univ.dr.András Béres, actualul preşedinte al Universităţii de Artă Teatrală, a avut un rol bine definit şi anume cel de translator oficial pentru publicul necunoscător de limba maghiară. Cuvintele s-au dovedit a fi de prisos căci ceea ce a urmat a dovedit indiscutabil capacitatea şi nivelul de pregătire a studenţilor din Kaposvár.

 

“Portugalia” de Zoltán Egressy


“Portugalia” a fost reprezentaţia în limba maghiară a studenţilor Universităţii din Kaposvár cu durata de 1h şi 30 min., durată care dacă nu ar fi fost trecută pe caietul program al spectacolului probabil nici nu s-ar fi simţit. Verva şi buna dispoziţie a personajelor, mişcarea scenică şi naturaleţea interpretării aduc în faţa spectatorului o “lume reală”, o lume în care se regăseşte fiecare dintre cei aflaţi în sală. Sâmburele conflictului este povestea de dragoste dintre fata cârciumarului, Funda, şi un tânăr care călătoreşte spre Portugalia şi se dovedeşte mai târziu a fi însurat. Astfel buna dispoziţie şi “mediul relaxant” din cârciumă este total perturbat. După o întreagă serie de aversiuni cercul se închide pentru a se da un nou start cu acelaşi traseu. De fapt este vorba de o ciclicitate a vieţii, nici nu apuci să duci ceva la bun sfârşit că te trezesti luând-o de la capăt.

 

“Treapta a noua” de Tom Ziegler


Aici e vorba de cuvinte, cuvinte cărora studenţii Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” din Bucureşti le dau o nouă dimensiune. Într-un decor cât se poate de simplu curge o situatie pe cât de profundă şi marcantă pe atât de sensibilă şi de multe ori intangibilă. O notă distinctă este oferită de tuşele groase de umor rafinat trase peste drama dintre o mamă şi o fiică, dramă al cărui punct cheie ar putea fi responsabilitatea, care de data aceasta nu a fost asumată. “Treapta a noua” ar putea fi tocmai acel punct în care conştiinţa permite o asumare deplină a ceea ce înseamnă responsabilitate.

 

“Diavolul” de Ferenc Molnár 


 

 

 

Cea de-a doua zi de festival a fost încheiată de spectacolul secţiei maghiare a Universităţii de Artă Teatrală din Târgu-Mureş. Un concept faustic adus în actualitate şi anume dreptul pe care şi-l însuşeşte diavolul de a hărţui şi a poseda anumite suflete aflate la graniţa dintre regret şi ratare. Spectatorii se trezesc într-un mediu burghez în care sunt derutaţi de fuziunile ce au loc între tentaţiile trupeşti, minciunile la cote maxime şi parvenism. Necesitatea de a fi acceptaţi de societate îi îndemnă, de cele mai multe ori, pe căi pe unde se întâmplă să rătăcească “diavolul”.

Cristina Donisă
Teatrologie III

 

 

“Treapta a noua” de Tom ZIEGLER

 

          
Spectacolul studenţilor Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” din Bucureşti,  desfăşurat pe scenă deschisă, poartă semnătura regizorală a prof.univ.dr.Adriana Popovici şi reuşeşte să capteze atenţia publicului pe tot parcursul schimburilor de replici.
Joanna (Valentina Zaharia) reuşeşte să scape de viciul alcoolului, rămânând însă în cadrul Asociaţiei Alcoolicilor Anonimi alături de Eleonora (Patricia Katona), care trăieşte o dramă asemănătoare cu a sa.
După şase ani de la abandonul familiei cauzat de viciul său, îşi invită fiica (Iolanda Covaci) la aniversarea acesteia, apărând în ipostaza unei femei  emoţionate, colerice, vulnerabile. Fiica sa, Melissa o persoană excesiv de echilibrată şi maturizată tardiv are o atitudine  “mecanică” datorită educaţiei rigide primite din partea tatălui său şi a soţiei acestuia. Spre final, apare vizita neaşteptată a unei tinere, Tracy (Monica Săndulescu), membră a asociaţiei alcoolicilor, vulgară, care provoacă o izbucnire de reproşuri între mamă şi fiică. În urma acestuia, mama şi fiica se “debarasează“ de atitudinea mecanizată începând să comunice.
Piesa tratează probleme complexe ale secolului XX în care tratarea problemelor „toxicităţii” de ordin fizic trebuie să înceapă cu tratarea „toxicităţii” morale.

Vasilica Marian
Teatrologie III

 

 

Calendar

© copyright UAT 2017
created by Smartsoft